miloufroeling

I am not ghana go to ghana :(

Afgelopen zondag heb ik een telefoongesprek gehad met mijn oom uit Zuid-Afrika.
Mijn oom heeft ook veel contacten in andere Afrikaanse landen. Een aantal van zijn vrienden, collega’s en epidemiologen(kennissen) houden zich op dit moment druk bezig met de epidemie. Zij adviseren mensen uit deze hoek van Afrika te blijven als dat mogelijk is. Het virus is zich op dit moment erg aan het verspreiden in West- Afrika. Deze verspreiding vind zich met name plaats bij de overledenen. In de cultuur van deze landen is het gebruikelijk om de overledene vaarwel te kussen/knuffelen. Hierdoor is het virus zich aan de lopende band aan het verspreiden.

Als ik mijn onderzoek in Ghana zou uitvoeren zou het betekenen dat ik daar de komende 3,5 maand zal zijn. In 3,5 maand is een lange periode waarin er veel kan gebeuren. Ik zou het heel jammer vinden om aan een onderzoek voor de universiteit CEDRES te beginnen en halverwege terug te moeten naar Nederland.
Daarnaast heeft de contactpersoon uit Ghana mij en mijn mede studenten een mail gestuurd met daarin het volgende :
‘If they eventually decide to come, what they might have to do is to limit their travel arrangements throughout the country.’ Dit geeft mij toch het gevoel dat ik en mijn mede studenten ons niet zo vrij kunnen verplaatsen in Ghana.

Al deze redenen samengenomen heb ik met mijn mijn medestudenten besloten om toch niet naar Ghana te gaan..

Ik kan je vertellen, dat was niet echt makkelijk. Vooruit denken wat er ‘zou kunnen gebeuren’.. We hadden ons helemaal ingelezen in het land en de cultuur van Ghana en waren al begonnen aan ons onderzoek.. Ook de universiteit was zich al aan het verheugen op onze komst. Wij westerlingen kijken vaak meer naar de toekomst en de gevolgen. Aangezien mensen in de Afrikaanse cultuur meer bij de dag leven zal zo een beslissing heel raar kunnen overkomen…

Maargoed, het thuisfront is in ieder geval gerust gesteld! Toch mama.. 😉

 

So ghana, im definitly ghana come to you! But not this your..

 

 

Dit bericht is gepubliceerd op 10 september 2014 om 19:44 en is opgeslagen onder Geen categorie. Markeer de permalink als favoriet. Volg hier alle reacties met de RSS feed voor dit bericht.

Geef een reactie

